Waarom heb ik als werkgever een vertrouwenspersoon nodig?
Je wilt een veilig werkklimaat voor je personeel, om vervelende situaties te voorkomen. Komen er grensoverschrijdend gedrag of integriteitschendingen voor, dan ben je als werkgever verantwoordelijk voor een oplossing. Het is belangrijk om hierop adequaat te reageren, om escalatie te voorkomen. Een groeiend gevoel van onveiligheid onder werknemers, oplopende conflicten, uitstroom of langdurig verzuim zijn negatief voor de organisatie. Dit is voor zowel werkgever als werknemer niet wenselijk.
Gaat het mis, dan is het belangrijk om te weten wat voor hulp er is en hoe die kan worden ingeroepen. Als werkgever kun je de vertrouwenspersoon raadplegen voor advies en aanbevelingen. Zo kom je tot een goed psychosociaal arbeidsbeleid en weet je hoe te handelen in bepaalde situaties.
Vertrouwenspersoon de Kempen zorgt ook voor voorlichting, advies en aanbevelingen om een veilig werkklimaat te hebben en te houden.