Waarom heb ik als werkgever een vertrouwenspersoon nodig?

Je wilt een veilig werkklimaat voor je personeel, om vervelende situaties te voorkomen. Komen er grensoverschrijdend gedrag of integriteitschendingen voor, dan ben je als werkgever verantwoordelijk voor een oplossing. Het is belangrijk om hierop adequaat te reageren, om escalatie te voorkomen. Een groeiend gevoel van onveiligheid onder werknemers, oplopende conflicten, uitstroom of langdurig verzuim zijn negatief voor de organisatie. Dit is voor zowel werkgever als werknemer niet wenselijk.

Gaat het mis, dan is het belangrijk om te weten wat voor hulp er is en hoe die kan worden ingeroepen. Als werkgever kun je de vertrouwenspersoon raadplegen voor advies en aanbevelingen. Zo kom je tot een goed psychosociaal arbeidsbeleid en weet je hoe te handelen in bepaalde situaties.

Vertrouwenspersoon de Kempen zorgt ook voor voorlichting, advies en aanbevelingen om een veilig werkklimaat te hebben en te houden.

In welke situatie kan een vertrouwenspersoon worden ingeschakeld?

Wanneer iemand bepaald gedrag onwenselijk vindt, is er sprake van grensoverschrijdend gedrag. Het volgende gedrag valt onder het werkterrein van Vertrouwenspersoon de Kempen:

  • Intimidatie
  • Pesten en treiteren
  • Agressie en geweld
  • Discriminatie
  • Seksuele intimidatie
  • Integriteitsschendingen

Er komt een melding, hoe verder?

Werknemers mogen de vertrouwenspersoon zelf benaderen. Wanneer er een beroep wordt gedaan op ons, dan begeleiden wij melder en werkgever. We brengen integriteitsschendingen en/of ongewenste omgangsvormen in beeld en maken ze bespreekbaar. Juist door deze aanpak voelt een melder zich gehoord, wordt er oplossingsgericht gewerkt en komt de werknemer terug in zijn kracht.

Samen brengen wij de situatie helder in kaart en we begeleiden de melder bij het delen van zijn ervaring en de bijkomende gevoelens. Wij ondersteunen bij het zoeken naar een passende oplossing voor werkgever en werknemer. Omdat wij een praktische buffer zijn, zorgen we ervoor dat de situatie helder en nauwkeurig in kaart wordt gebracht en dat er ruimte ontstaat voor een oplossing waar alle partijen mee verder kunnen.

Wat doen we nog meer?

Als er een nieuwe medewerker in dienst komt, dan verstrekken wij informatie aan die medewerker over de mogelijkheid om ons in te schakelen en waarvoor er contact kan worden opgenomen. Met de werkgever hebben wij jaarlijks een gesprek waarin aanbevelingen worden gedaan om tot een nog beter psychosociaal arbeidsbeleid te komen. Ook zorgen we voor de paragraaf hierover in het Risicoinventarisatie en evalutierapport (RI&E).

Wat vragen wij?

Voor onze dienstverlening hanteren wij een vast jaartarief. Voor dit tarief bieden wij:

  • Het onboarden van nieuwe medewerkers
  • Het jaarlijkse gesprek met de werkgever
  • Tekst voor de RI&E paragraaf
  • Tekst voor een nieuwsbrief

Daarnaast betaal je als werkgever de individuele begeleiding van de werknemers op basis van een uurtarief. Op basis van een inventarisatiegesprek stellen wij een maatwerkofferte op.

Ervaring van een werkgever

“Sinds enige tijd werken wij met een externe vertrouwenspersoon, nadat we gestart waren met een interne vertrouwenspersoon. Eerlijk gezegd: de interne vertrouwenspersoon was in overleg met de persoon in kwestie in het leven geroepen, en we gingen weer over tot de orde van de dag. Dit was niet handig, dat bleek bij de eerste melding. Onze interne vertrouwenspersoon handelde naar eer en geweten, maar we hebben een niet al te groot bedrijf en eigenlijk brachten we onze vertrouwenspersoon in een loyaliteitsconflict en boden hierdoor ook voor de melder geen adequate opvang. We hebben hierna besloten om te werken met een externe vertrouwenspersoon en we kwamen uit bij Vertrouwenspersoon de Kempen; goed bekend in het MKB en dicht in de buurt, dat leek ons een goed uitgangspunt.

We merken het verschil: ons personeel en wij zijn goed geïnformeerd over hoe de Vertrouwenspersoon laagdrempelig ingeschakeld kan worden, de privacy wordt goed gewaarborgd en we krijgen als bedrijf aanbevelingen over hoe we preventief ons beleid in kunnen zetten. Onze eerste inhoudelijke ervaring heeft ons veel geleerd. Onze medewerker bleek zich erg geïntimideerd te voelen door zijn leidinggevende. De leidinggevende begreep in eerste instantie niet dat zijn gedrag zo geïnterpreteerd werd en de reactie van zijn medewerker maakte dat hij nóg korter op de bal ging zitten.

Ik ben ervan overtuigd als de interventie niet had plaats gevonden, de medewerker uit was gevallen, wat zowel voor de medewerker als voor ons als bedrijf een ongewenste situatie is. Ik kan het iedereen aanraden!”